مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با تاکید بر نقش مهم صنعت نیشکر در مقابله با بیابان‌زایی در خوزستان گفت:کشت نیشکر در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان، از شکل‌گیری کانون‌های جدید گردوغبار جلوگیری کرده و مانع از فرسایش خاک شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیدارپرس، دکتر عبدعلی ناصری در هجدهمین کنگره علوم خاک ایران در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در شهرستان باوی در مورد سیستم آبیاری کم‌فشار و نقش آن در بهره‌وری آب در زراعت نیشکر افزود: راه اندازی سامانه آبیاری نوین ، از هدررفت آن درمزارع نیشکر جلوگیری کرده است. وی از طرحی برای کنترل کانون‌های ریزگرد در جنوب خوزستان خبر داد و گفت که این طرح، مساحتی بالغ بر ۳۵ هزار هکتار از جنوب منطقه جفیر تا شمال خرمشهر را شامل می‌شود و در صورت موافقت مسئولان مربوطه با واگذاری این زمین‌ها، توسعه کشاورزی با استفاده از زهاب نیشکر آغاز می‌شود و در سه حوزه محیط‌زیست، اشتغال و تولید تحوّلی در منطقه ایجاد خواهد شد.

دکتر ناصری در ادامه به شیوه آبیاری “هیدروفلوم” در مزارع نیشکر شرکت اشاره کرد و آن را یکی از مدرن‌ترین روش‌های آبیاری در دنیا برشمرد که بهره‌وری آب را به نحو مطلوبی ارتقا داده است. وی با بیان اینکه میانگین راندمان آبیاری در کشور حدود ۳۰ درصد است، اظهار کد: صنعت نیشکر توانسته بر پایه آبیاری “هیدروفلوم” به راندمان ۵۰ برسد که این رقم برای آبیاری سطحی نه‌تنها در کشور، بلکه در دنیا قابل‌توجه است؛ درعین‌حال، طرح‌های تحقیقاتی متعددی در این صنعت به‌منظور افزایش بهره‌وری آب در حال انجام است.

وی گفت:در کنار روش آبیاری هیدروفلوم، سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای به‌صورت پایلوت نیز در این صنعت، در دست اجراست تا پس از پشتِ سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه، در سطحی وسیع به کار گرفته شود. این روش، بهره‌وری مصرف آب را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ما ، در این کنگره قرارداد همکاری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی به امضای دکتر ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و دکتر جمال فیاضی رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رسید. این قرارداد سه ساله زمینه را برای همکاری عمیق تر صنعت با دانشگاه را فراهم خواهد کرد.