رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سواد سلامت مردم باید افزایش یابد ، نظارت و پیشگیری بدون مشارکت مردم راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیدارپرس ، دکتر محمدحسین سرمست شوشتری در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت افزود:مردم باید مطالبه گر باشند ، تخلفات را نپذیرند و به دانشگاه گزارش دهند تا با متخلفات و قصورکنندگان برخورد لازم صورت گیرد.

وی به فعالیت مراکز غیرمجاز در حوزه پزشکی به ویژه در زمینه زیبایی اشاره کرد و افزود: نظارت در این زمینه به صورت گسترده انجام می‌شود و باید جدی‌تر شود اما نظارت زمانی ثمربخش خواهد بود که با همکاری مردم همراه باشد.

سرمست شوشتری از عموم مردم خواست به مراکز مجاز پزشکی زیبایی که پروانه طبابت هستند مراجعه کنند و در صورت مشاهده تخلفات آن را به گزارش کنند.

وی گفت: ما اجازه نمی دهیم برخی افراد سودجو ، با جان و سلامت مردم بازی کنند و قطعا” با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

سرمست شوستری از مردم خواست انجام عمل‌های زیبایی غیرضروری خودداری کنند. رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه افزود:زمانی که مردم تخلف را می‌پذیرند تخلف نیز رخ می‌دهد ضرورت دارد که تک تک مردم به عنوان ناظر فعال باشند و اینگونه تخلفات را گزارش دهند تا بلافاصله با آن‌ها برخورد شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این نشست با اشاره به افزایش مراکز غیرمجاز پزشکی گفت:در فروردین ‌ماه جاری ۲۲ مرکز غیرمجاز در شهرهای زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز پلمب شد.

دکتر میثم معزی از مردم خواست از مراجعه به مراکز غیرمجاز جدا” خودداری کنند. وی گفت: یک دختر ۱۹ ساله از یکی از روستاهای استان به منظور عمل جراحی زیبایی صورت به یکی از مراکز زیبایی غیرمجاز زیرزمینی مراجعه کرده که به علت خونریزی و تزریق داروی اشتباه توسط فردی که دیپلم برق داشته اقدام به عمل جراحی این خانم جوان کرده است دچار مرگ مغزی شد.

وی در ادامه انجام عمل‌های جراحی همچون پیکرتراشی، لیپوساکشن و لیپوماتیک اشاره کرد و افزود: این عمل‌ها از جمله عمل‌هایی به شمار می‌رود که عوارض زیادی دارد که مردم باید از انجام چنین عمل‌ها اجتناب کنند چون این عمل ها عموما” پیچیده بوده و باید توسط پزشکان متخصصو حاذق صورت گیرد.

دکترمعزی در ادامه گفت: بدون شک سرنوشت همه مجموعه‌های بدون مجوز و بدون پروانه قانونی که در امور درمانی دخالت کنند پس از اخطاریه‌ها و تذکرات مقتضی، پلمب خواهد بود زیرا سلامت مردم و نحوه صحیح درمان آنان خط قرمز مجموعه معاونت درمان است.

معاون درمان دانشگاه علوم جندی شاپور اهواز به سزارین‌های تقویمی و سفارشی نیز اشاره کرد و آن را خطری برای سلامت مادران و نوزادان دانست وافزود: سزارین تقویمی خلاف قانون است و ممکن است سلامت مادر و نوزاد را با مخاطرات جدی روبرو کند.

وی گفت:هم اکنون ۸۰درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیر مثل دیابت و قلب و عروق سکته هااست. دکتر معزی افزود:به علت تغییر سب زنذگی حدود ۸۰درصد مردم از تحرک لازم برخوردار نیستند و این زمینه بروز بسیاری از بیماری های غیرواگیر است.

وی روند میزان مراجعه بیماران تنفسی به بیمارستان‌های استان را رو به افزایش بیان کرد و افزود و گفت: تعداد بیماران تنفسی از هشت هزار و ۴۰۰ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ هزار و ۶۰۰ در سال ۱۴۰۱ مورد در خوزستان رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیزگفت:مرگ مادر باردار از ۱۹ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ مورد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت که این خود یک شاخص مردم در ارتقای سلامت است.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا گفت: مرگ نوزاد در سال ۱۴۰۱ از ۵۸۹ به میزان ۹.۱ درصد به ۵۱۳ مورد معادل ۸.۴ در سال ۱۴۰۲ در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعداد واحدهای ارایه خدمت اعم از خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت را یک‌هزار و ۱۹۷ واحد عنوان کرد و گفت: در سال گذشته پنج میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۷ نفر به مراکز و خانه‌های بهداشت مراجعه کرده‌اند.