هم اکنون میزان خودکفایی در تولیدات کشاورزی به ۸۰درصد رسیده و ۲۰ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیدارپرس ،خیام نکویی در هجدهمین کنگره علوم خاک ایران در سرسرای شهید مفتح دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در شهرستان باوی افزود:افزود: سالانه حدود ۱۶ میلیارد دلار واردات فراورده های کشاورزی که عموما” نهاد های دامی هستند انجام می شود که در ۱۰ ماه امسال حدود ۱۴میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی صورت گرفته است. وی گفت: هم اکنون ۹۰درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود که رقم بسیار بزرگی است.
معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به روند رشد بخش کشاورزی در کشور گفت:در سال ۱۳۵۷ تولیدات بخش کشاورزی ۲۵ میلیون تُن بود ولی هم اکنون بابیش از پنج برابر افزایش به ۱۳۰میلیون تُن در سال رسیده است. نکویی اظهارداشت:در تولیدات بخش کشاورزی از ۱۸ میلیون هکتار اراضی آبی ، ۶ میلیون هکتار دیم و چهار میلیون تُن اراضی آیش محقق شده است.
وی گفت: با وجود اینکه جمعیت کشور در پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۳برابر شد ه ولی با تلاش های صورت گرفته تولیدات بخش کشاورزی بیش از پنج برابر شده است. وی با بیان اینکه وضعیت خاک بخصوص فرسایش آن توجه ویژه صورت نگرفته است افزود: هم اکنون سالانه از هر هکتار ۱۶٫۵تُن خاک فرسایش می شود که از این حیث در دنیا در رتبه دوم هستیم. رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی خواستار ارائه خروجی این کنگره علمی برای بهبود راهکارهای علمی و عملی با هدف کنترل و مهار فرسایش خاک شد. نکویی با اشاره به نقش برجسته خاک در امنیت غذایی کشور اظهار کرد:باید چنین کنگره های علمی چالش های فراروی خاک به درستی اولویت بندی شود و نقاطی که بیشترین فرسایش صورت می گیرد راهکاری ارائه کنیم تا فرسایش کنترل شود.
وی گفت: در چهار دهه اخیر وضعیت خاک کشور نه تنها بهبود نیافته بلکه تخریب آن به دلایل مختلف روندی افزایشی داشته است. معاون وزیرجهادکشاورزی در ادامه با بیان اینکه ۱۲هزار عضو هیات علمی در بخش کشاورزی در دانشگاهها و مراکز علمی کشور مشغول هستند افزود: حدود ۱۰ درصد از این تعداد که بالغ بر یک هزارو ۲۰۰ نفر می باشند در حوزه خاک هستند ، بنابراین باید تاثیرگذاری این مجموعه بزرگ علمی را در عمل مشاهده کرد. افزایش ۲ درجه ای دما و کاهش نزولات جوی رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در سال های اخیر میزان دمای کشور حدود ۲ درجه افزایش یافته و متوسط بارندگی از ۲۵۰میلیمتر در سال به ۲۲۰ میلیمتر رسیده است.
نکویی افزود: کشور ما که در ناحیه نیمه خشک واقع شده با این تغییرات اقلیمی به سمت ناحهی خشک حرکت می کند که نتیجه آن کاهش تولیدات بخش کشاورزی خواهد بود. وی گفت: افزایش یک درجه ای دما ، حداکثر کاهش ۱۰درصدی تولیدات کشاورزی را به دنبال دارد ، به اعتقاد من مجموعه ها و همایش های علمی نظیر همین کنگره باید کمیته اجرایی برای پیگیری راهکارهایی که ارائه می شود تشکیل شود تا نتایج آن را در عمل مشاهده کرد. توان خودکفایی در تولیدات اساسی کشاورزی را داریم رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی گفت:توان خودکفاییی در تولیدات اساسی کشاورزی را داریم ولی الزاماتی دارد که حفظ منابع آب و خاک از جمله این الزامات است.
وی با بیان اینکه باید تمرکز خود را برای تولیدات اساسی کشور به استان های با توانمندی بالا همچون خوزستان متمرکز کرد تا خودکفایی در تولیدات اساسی کشاورزی محقق شود افزود: هفت استان کشور حدود ۵۰درصد تولیدات کشاورزی را برعهده دارند و بقیه استان های ۵۰درصد دیگر محصولات کشاورزی را تولید می کنند.
نکویی به رکورد تولید بی سابقه یک میلیون و ۷۲۰هزار تُن گندم در خوزستان در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: بهبود وضعیت تعذیه خاک ، قیمت تضمینی ، بذر پرمحصول و مبارزه با آفات از عوامل اصلی افزایش تولید گندم در خوزستان است.
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۷٫۵میلیون تُن محصولات کشاورزی در خوزستان معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور است افزود: این استان با توجه به وجود خاک های کلاس ۱ و ۲ ، توانمندی بالایی در تولیدات بخش کشاورزی دارد. تغییر کاربری اراضی بلای جان بخش کشاورزی کشور معاون وزیر جهادکشاورزی ، تغییر کاربری اراضی را بلای جان بخش کشاورزی کشور توصیف کرد و افزود:در ۳۵سال اخیر حدود ۲۰۰هزار هکتار از اراضی کشور تغییر کاربری شده و از گردونه تولید خارج شده اند.
وی گفت: با این وضعیت ، هر ساعت یک هکتار زمین کشاورزی در کشور از چرخه انتفاع خارج می شود. نکویی تاکید کرد: باید از تغییر کاربری اراضی کشور مطابق با قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده جلوگیری کرد.
به گزارش خبرنگار ما هجدهمین کنگره ۲ روزه علوم خاک ایران که باحضور جمعی از اعضای هیات های علمی دانشگاهها و مراکز علمی ، صاحب نظران و با پیام محمدعلی زُلفی گل وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری آغاز شده تا روز چهارشنبه ۱۱بهمن ادامه خواهد داشت.
بیژن خلیلی مقدم دبیر این کنگره گفت: ۹۵درصد از مجموع مقالات رسیده به دبیرخانه کنگره پذیرفته شده است ، ۱۵درصد مقالات به صورت مجازی و حضوری و ۸۵درصد به صورت پوستری در قالب ۱۵نشست علمی برگزار می شود.
دکتر جمال فیاضی رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در آیین گشایش هجدهمین کنگره علوم خاک ایران ، خوزستان را قطب نخست کشاورزی ایران برشمرد و گفت:منابع خاک جایگاهی بی بدیل در امنیت غذایی کشور ، اقتصاد ، سلامت انسان و محیط زیست دارد بنابراین بهره برداری از خاک باید با رویکردی علمی صورت گیرد.

وی گفت:منابع خاک و آب باید برای نسل های آینده مورد استفاده قرار گیرد بنابراین حفاظت از خاک و آب بر عهده نسل فعلی است و این دانشگاه می تواند راهکارهای علمی برای حفاظت از خاک و کنترل و کاهش فرسایش و تغذیه مناسب خاک ارائه کند.

امروز۴۲۰هزار تُن شکر در واحدهای هشت گانه شرکت توسعه نیشکر وصنایع جانبی تولید شد مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: از ابتدای برداشت محصول نیشکر(۲۱ مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون ۴۲۰هزار تُن شکر در واحدهای هشت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید شده است. دکتر عبدعلی ناصری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری دیدارپرس افزود: این میزان تولید شکر از سطح ۵۰ هزار هکتار اراضی نیشکری بدست آمده است.
وی گفت:تاکنون ۶۸درصد اراضی نیشکری در واحدهای هشت گانه برداشت شده و عملیات برداشت ۲۷هزار هکتار باقی مانده نیشکر تا فروردین ماه سال آینده به اتمام می رسد. مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی پیش بینی کرد درسال زراعی جاری بیش از ۶۰۰هزار تُن شکر در واحدهای هشت گانه نیشکری این شرکت تولید شود که در مقایسه با سال گذشته زراعی ۵۰درصد افزایش خواهد یافت. دکتر ناصری با اشاره به نامگذاری امسال مقام معظم رهبری که به شعار رشد تولید و مهار تورم مزین شده است افزود: این شرکت افتخار دارد که به شعار سال مقام معظم رهبری جامه عمل پوشاند. شرکت های نیشکری هفت تپه ، امام خمینی ، دهخدا ، امیرکبیر ، دعبل خزاعی ، حکیم فارابی ، میرزاکوچک خان و سلمان فارسی از شرکت های تابعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هستند. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی حدود ۴۰درصد نیاز کشور به شکر سفید را تامین می کند.