وزیر نفت با بیان اینکه ۱۷ هزار میلیارد تومان طرح از محل مسئولیت اجتماعی شرکت نفت به خوزستان تخصیص داده شده است گفت: ۸.۵ همت در سفر اول و ۸.۵ همت در سفر دوم رییس جمهور به خوزستان از محل مسئولیت های اجتماعی تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیدارپرس، مهندس جواد اوجی سه شنبه در حاشیه آیین افتتاح هفت طرح صنعت نفت و گاز و هفت طرح مسوولیت اجتماعی شرکت نفت در میدان نفتی قلعه انار اندیمشک در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های جمعی افزود:حجم اعتبار تخصیص داده شده به خوزستان از محل مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت بی سابقه است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۳۷۸ طرح از مسوولیت های اجتماعی وزارت نفت در خوزستان تعریف شده که از این تعداد۳۸۰ طرح با ارزش ۳.۵ همت تاکنون به بهره برداری رسیده است. وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت تامین اعتبار حل بخشی از مشکل آب و فاضلاب خوزستان را به عهده گرفته است، ادامه داد: ۶۰ درصد تولید نفت و ۱۱ درصد تولید گاز کشور از خوزستان تامین می شود که وزارت نفت خدمت به مردم این استان را وظیفه خود می داند. وزیر نفت گفت: دولت سیزدهم تکمیل زنجیره پتروشیمی در کشور را هدف گذاری کرده و اولویت صنعت پتروشیمی بر تکمیل صنایع زنجیره ای قرار گرفته است.

اوجی افزود: طرح های پایین دست برای شهرهای ماهشهر و اندیمشک ذیل پتروشیمی های این ۲ شهر تعریف شده است که عملیات اجرایی آنها نیز اجرا می شود. وزیر نفت با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال تکمیل جمع آوری گازهای مشعل در خوزستان است، گفت: جمع آوری گازهای مشعل غرب کارون تکمیل شد و جمع آوری گازهای شرق کارون نیز بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اوجی افزود: جمع آوری گازهای مشعل شرق کارون با برنامه ریزی انجام شده این طرح مهم تا پایان دولت سیزدهم نهایی می شود. وی ادامه داد: گازهای مشعل شرق کارون شامل شهرهای اهواز، ‌آغاجاری و امیدیه است که جمع آوری کامل این گازها به عنوان اولویت در دستور کار قرار دارد. اوجی بیان کرد: ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل از ابتدای دولت سیزدهم جمع آوری شده است که این آمار تا پایان امسال به ۱۷ میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

وی ادامه داد: گازهای مشعل سمی و البته بسیار غنی است و به عنوان خوراک در مجتمع های پتروشیمی تبدیل به ارزش افزوده می شود. به گزارش خبرنگار ما، در این آیین ۹ طرح صنعت نفت و هفت طرح مسئولیت های اجتماعی شرکت ملی نفت در خوزستان با حضور وزیر نفت به بهره برداری رسید.

اوجی همچنین در این سفر یک روزه از آخرین روند احداث ‌ پتروشیمی ابن سینای اندیمشک از طرح های اقتصادی شاخص منطقه بازدید کرد. برای ساخت این پتروشیمی ۳۸۸ میلیون دلار برای هزینه ساخت و بهره برداری این طرح پیش بینی شده ‌و ظرفیت تولید این پتروشیمی ۲۰۰ هزار تن در سال خواهد بود. این طرح نخستین طرح تولید «اتیلن اکساید» با خوراک گازی است .

در این آیین علاوه بر هفت طرح صنعت نفت و گاز، هفت طرح مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت نیز به بهره برداری رسید. وزیر نفت گفت: هشت قرارداد به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تا پایان امسال برای توسعه میادین نفتی و گازی نهایی می شود که این طرح ها موجب رشد تولید، صادرات و درآمدزایی برای کشور می شود. اوجی همچنین در آیین بهره برداری از ۹ طرح صنعت نفت خوزستان در میدان نفتی قلعه نار اندیمشک بیان کرد: این هفت طرح به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار و ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی، ۱۵۰ هزار بشکه نفت و ۲۸ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده شد.

وی با بیان اینکه قراردادهای توسعه میادین نفتی به همت دولت سیزدهم در حال به ثمر رسیدن است گفت: با بهره برداری از این هفت طرح ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور افزوده می شود. وزیر نفت با تاکید بر توجه به توسعه میادین مشترک کشورهای همسایه ادامه داد: با بهره بردای از یکی از این طرح ها، به اندازه یک فاز گازی عسلویه برداشت گاز محقق می شود.

اوجی با بیان اینکه اتفاق های بزرگی در صنعت و نفت گاز کشور پس از انقلاب اسلامی رقم خورده است گفت: تمام صنعت نفت پیش از انقلاب به شرکت های خارجی وابسته بود و هیچ نیروی متخصص ایرانی سهمی در این صنعت نداشت.

وی ادامه داد: امروز به همت جوانان متخصص ایران اسلامی حتی یک مستشار خارجی در صنعت نفت کشور چه در صنایع بالادست یا پایین دست و چه در دریا و یا خشکی فعالیت نمی کند و همه بخش های این صنعت به دست توانمند جوانان این سرزمین ایجاد و اداره می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت و یک میلیارد مترمکعب گاز خام در حال تولید است بیان کرد: ۲۳ پالایشگاه گازی و ۷۰ پتروشیمی در کشور وجود دارد که بخش زیادی از این زیرساخت پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در فصل سرد امسال هیچ قطعی و افت فشار گازی در کشور اتفاق نیفتاد گفت: ۸۸۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه گاز در فصل سرمای امسال تزریق شد که این کار موجب تامین گاز پایدار در تمام نقاط کشور شد. اوجی با بیان اینکه تعداد پتروشیمی های کشور از یک واحد پیش از انقلاب به ۷۰ واحد افزایش یافته است گفت: ۱۳۲ طرح نیمه تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار وجود داشت که به همت دولت سیزدهم این طرح ها تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه ۵۰ طرح جدید به ارزش ۴۸ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز کشور در دولت سیزدهم تعریف شد افزود: ثمره این تلاش ها رشد ۲۵.۶ درصد گروه صنعت نفت و گاز از درآمدهای کشور است که این رشد بی سابقه بوده است. وی با اشاره به بازدید امروز خود از آخرین روند احداث پتروشیمی اندیمشک گفت: این پتروشیمی که تولید کننده یکی از محصولات کلیدی کشور است ۱۴ سال نیمه تمام رها شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ورود هلدینگ خلیج فارس روند احداث این مجتمع صنعتی از اردیبهشت ماه بار دیگر فعال شد.

وی ادامه داد: این پتروشیمی بر اساس برنامه ریزی انجام شده طی ۳۶ ماه و با سرمایه ۳۰۰ میلیون دلار بخشی از نیاز کشور به «اتیلن اکساید» را تامین می کند. اوجی ادامه داد: تکمیل زنجیره پتروشیمی خوزستان و اندیمشک در دستور کار است.

وی با بیان اینکه همه مردم ایران به ویژه صنعت نفت مدیون خوزستان هستند گفت: دولت مردمی سیزدهم در مسئولیت اجتماعی توجه خاصی به این استان دارد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین بهره برداری از هفت طرح صنعت نفت خوزستان در میدان نفتی قلعه نار اندیمشک، بیان کرد گفت: ۱۵۰ هزار بشکه نفت و ۲۸ میلیون متر مکعب گاز با بهره برداری از هفت طرح صنعت نفت و گاز به ظرفیت تولید کشور افزوده شد.

دکتر محسن خجسته مهر افزود: بهره برداری از این هفت طرح مهم صنعت نفت از جمله برنامه های جهش تولید در این صنعت است که به همت دولت سیزدهم به ثمر رسید.

وی اظهار داشت: واحد بهره برداری قلعه نار هفت سال به دلیل مشکل فنی از مدار بهره برداری خارج شده بود که با تلاش ۱۳ ماهه کارکنان صنعت نفت در دولت سیزدهم خط این میدان به طور ۱۳۰ کیلومتر به بهره برداری رسید. خجسته مهر تصریح کرد: با بهره برداری از میدان نفتی قلعه نار اندیمشک ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید و یک میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: افزایش ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه نفت درآمدی بالغ بر سه میلیارد دلار و افزایش ظرفیت ۲۸ میلیون مترمکعب گاز نیز درآمدی بالغ بر سه میلیارد دلار برای کشور به ارمغان می آورد که در مجموع با افتتاح این طرح ها سالیانه ۶ میلیارد دلار به درآمد ارزی کشور افزوده می شود.

وی با بیان اینکه ۹۳ درصد توسعه میادین نفت کشور بعد از انقلاب بوده است، ادامه داد: توسعه میدان گازی عسلویه به عنوان تامین کننده ۷۰ درصد گاز کشور و بیش از نیمی از میادین نفتی کشور پس از انقلاب توسعه و به بهره برداری رسیده است.

خجسته مهر با بیان اینکه افتخار و عزت کنونی، ارمغان انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) برای ایران عزیز است، گفت: اقتصاد انرژی و اقتصاد نفت و گاز کشور در حال شکوفا شدن است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: ایران اسلامی در همه عرصه ها به الگویی برای تمام مردم منطقه و آزادی خواهان جهان تبدیل شده است.

وی بیان کرد: حرکت کشور به سمت قله های پیشرفت با وجود فشارهای بین المللی به همت تلاشگران صنعت و تولید بی وقفه ادامه دارد. خجسته مهر با بیان اینکه صنعتگران نفت ثابت کردند همواره از ذخایر هیدروکربوری و انرژی کشور با تمام توان صیانت می کنند افزود: تا کنون ۸۱ میلیارد بشکه نفت توسط صنعت نفت ایران برداشت شده که ۲۸ میلیارد در قبل از انقلاب و مابقی پس از انقلاب بوده است.