پل شناوری سالها قبل توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۲ سوی رودخانه کارون برای تردد ساکنان دهستان ۱۵هزار نفری عنافچه از توابع بخش مرکزی شهرستان باوی نصب و ۶ ماه پیش به علت فرسودگی جمع آوری شد و مردم این دهستان ناچار شدند با “بلم” به شهر ملاثانی مرکز شهرستان باوی تردد کنند.

به گزارش خبر نگار دیدارپرس ، جمعی از خبرنگاران رسانه های جمعی روز چهارشنبه برای بررسی و انعکاس رنج و محنت ساکنان دهستان عنافچه از محل تردد  مردم در شهر ملاثانی بازدید کردند و با شماری از مردمی که در هوای گرم منطقه در حال تردد بودند، گفت وگو کنند.

در این میان دانش آموزان متوسطه دختر وپسر بیشترین گلایه مندی را از این وضعیت داشتند چرا که ساعت‌ها وقت خود را برای تردد با قایق و سوار شدن با سرویس‌های مدارس که در آن سوی رودخانه منتظر دانش آموزان هستند، تلف می‌کنند.

تقریبا” همه افراد مورد مصاحبه درگفت و گو با خبرنگاران از اینکه هنوز این مشکل کهنه حل نشده و مردم دهستان عنافچه ناچار هستند روزانه با صرف هزینه و وقت به مرکز شهرستان باوی تردد داشته باشند، ناخرسند هستند.

شهردار ملاثانی نیز گفت: روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تردد توسط قایق‌های موتوری در مسیر تردد ساکنان دهستان عنافچه انجام می‌شود.

محمد حمیدی با بیان اینکه پس از نصب پل شناور، آماده سازی ۲ سوی ساحل پس از نصب پل شناور توسط شهرداری انجام می‌شود ابراز امیدواری کرد با نصب پل شناور، مشکل تردد ایمن ساکنان عنافچه برطرف شود.

حجت الاسلام سید حسین آلبوشاکه امام جمعه شهرستان باوی نیز با بیان اینکه پیگیر رفع مشکل تردد ساکنان دهستان عنافچه است، افزود: از طریق نماینده ولی فقیه در خوزستان و استاندار خوزستان برای سهولت کار و نصب پل شناور توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری هستیم.

وی ادامه داد: مردم این منطقه دبیرستان، اورژانس و بازار ندارند به همین دلیل، مردم برای انجام امور روزمره به صورت دائمی به شهر ملاثانی سفر می‌کنند.

فرماندار شهرستان باوی در نشست با خبرنگاران ضمن عذرخواهی از ساکنان دهستان عنافچه از اینکه با وجود پیگیری‌های مستمر هنوز مشکل تردد مردم پابرجا است، اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای با ارتش جمهوری اسلامی ایران منعقد شده تا ظرف ۲ هفته آینده پل شناور جدید بر روی رودخانه نصب و مشکل تردد ایمن دهستان عنافچه برطرف شود.

سید محسن البرزی ضمن ابراز گله مندی از دست اندرکاران ارتش که با وجود وعده خود، هنوز عملیات نصب پل شناور را حل نکرده اند، افزود: شیرینی کار این بود که تا قبل از شروع کار مدارس در سال تحصیلی جدید، این پل نصب و راه اندازی شود ولی نشد.

وی ادامه داد: چند روز پیش نشستی با حضور معاون امور هماهنگی عمرانی، رییس برنامه و بودجه استان، مدیران کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران استان، هماهنگی‌های لازم برای نصب فوری پل شناور در مدت ۷۲ ساعت انجام شود.

فرماندار باوی گفت: ارتش برای نصب پل شناور ۲۰ میلیارد ریال درخواست کرده که منبع آن تامین شده و امید است هفته آینده کار نصب پل را شروع کنند تا قدری از آلام مردم کاسته شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت: پل ثابت عنافچه – ملاثانی که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا تخصیص اعتبار لازم نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد.

محمد خانچی افزود: ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این پل تخصیص داده شده که تاکنون یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال آن هزینه شده و بقیه اعتبار آن نیز تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه در تامین هزینه‌های ساخت این پل هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان در حال ساخت پل است؛ بخش فلزی پل در یکی از شهرک‌های صنعتی اهواز ساخته می‌شود و تامین ورق های فولادی آن بر عهده شرکت فولاد اکسین است.

به گفته خانچی هزینه‌ای که برای ساخت این پل برآورد شده ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال است که با پیگیری‌های انجام شده از محل اعتبارات استانی بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال به ساخت این پروژه تخصیص یافت.
عملیات اجرایی ساخت پل ثابت دهستان عنافچه به طول ۴۲۶ متر و عرض ۱۲ متر از سال ۱۳۹۸ آغاز شده اما روند احداث پل به دلایل مختلف از جمله تخصیص نیافتن بموقع اعتبار، کُند بوده است.
در سفر اول رییس جمهور به خوزستان یکهزار میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت به ساخت این پل اختصاص داده شد.
دهستان عنافچه با داشتن ۴۲ روستا و جمعیت ۱۵ هزار نفر از توابع شهرستان باوی است، بین این دهستان و شهرستان باوی رودخانه کارون عبور می‌کند که مردم این منطقه برای تردد به شهرستان باوی و انجام امورزندگی خود نیاز به احداث پل دارند.