به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بارها و بارها اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نداشتن تشکیلاتی واحد و حزبی منسجم را به انحای مختلف ابراز کرده‌اند و گویا از این روزنه به دنبال راهی برای تقویت همگرایی میان نیروهای خود هستند. بر همین اساس حدود دو هفته پیش مرتضی نبوی، عضو مجمع […]

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بارها و بارها اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نداشتن تشکیلاتی واحد و حزبی منسجم را به انحای مختلف ابراز کرده‌اند و گویا از این روزنه به دنبال راهی برای تقویت همگرایی میان نیروهای خود هستند.

بر همین اساس حدود دو هفته پیش مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی در واکنش به تدابیر و برنامه‌های اصولگرایان برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی از ایده‌ای تحت عنوان “پارلمان اصولگرایی” سخن گفت. به اعتقادی وی، تمامی تشکل‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اصولگرایان باید دور هم جمع شوند تا به صورت دموکراتیک، پارلمان یا مجلس اصولگرایی تشکیل دهند.

چند روز پس از آنکه مرتضی نبوی ایده پارلمان اصولگرایی را مطرح کرد، محمدرضا باهنر در ضیافت افطاری جامعه مهندسین از این ایده دفاع کرد و گفت: اخیرا برخی دوستان پیشنهاد لویی جرگه یا پارلمان اصولگرایی را مطرح کردند که پیشنهاد خوبی است. این پارلمان برای این است که اصولگرایان در هر دوره‌ای به دنبال وحدت نباشند چرا که در ابتدا باید به این باور برسند که به تنهایی دستاوردی نخواهند داشت. یعنی همه احزاب و حتی روحانیت باید بدانند که به تنهایی نمی‌توانند کاری انجام دهند و عدد به دست آورند.

لفظ ناموجه!

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در واکنش به این ایده گفت: متاسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم برای ایجاد تشکیلات مشترک اصولگرایی نداریم چرا که هنوز برخی از جریانات طیف اصولگرایی در پایه‌ای‌ترین اصول به توافق نرسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ حزب اصولگرایی در کشور داریم، یادآور شد: اگر احزاب گوناگون اصولگرایی با یکدیگر جبهه‌ای واحد تشکیل دهند می‌توانند حرف اول را در مسائل سیاسی کشور بزنند.

دبیرکل جبهه ایستادگی با بیان اینکه لفظ “پارلمان اصولگرایی” را قبول ندارم، اظهار داشت: اعتقاد بنده این است که احزاب و تشکل‌های گوناگون سیاسی باید گرد هم جمع شوند و جبهه‌ای مشترک و یا شورای رهبری ایجاد کنند تا از این طریق نقشه راهی برای اصولگرایان تنظیم شود.

رهایی از واگرایی

کمال‌الدین سجادی در این باره می‌گوید: فکر اولیه و خام این ایده خوب است، اما باید جوانب سیاسی، اجتماعی آن در نظر گرفته شود تا آنچه که به هر نامی چه پارلمان اصولگرایی و چه مجمع اصولگرایان شکل می‌گیرد، بتواند تمامی احزاب جریان اصولگرایی را نمایندگی کند.

وی ادامه داد:  پیشنهاد تشکیل پارلمان اصولگرایان، در شرایط فعلی که ما چندان احزاب قوی و قدری نداریم، می‌تواند یک آلترناتیو باشد و این ایده در محک امتحان قرار گیرد تا تمامی احزاب جناح اصولگرایی را در برگیرد و دیگر در فصل انتخابات سه یا چهار حزب از سایر احزاب پیشی نگرفته و لیست تهیه نکنند.